tisdag 12 februari 2019

Måla på gammalt tryckimpregnerat

Kan man måla slamfärg på tryckt virke? Ett staket som håller längre. Trä är ett levande material som bryts ned av fukt och mikroorganismer och spricker av torka.


När du sätter upp ditt trästaket är det . Vill du sen måla ditt bygge så går det utmärkt.

Ett tryckimpregnerat trä kan ytbehandlas på precis samma sätt som vanligt trä. Vi har en nybyggd altan i tryckimpregnerat virke. Nu vill jag måla den vit, tycker det ser halvfärdigt ut att ha den som den är. Det börjar nu gråna lite och vi skulle vilja måla staketet vitt men är osäker på vad som gäller för att måla.


Men mannen säger att det kommer . Det var på ett två år gammalt staket. Vid målning med akrylatfärg på tidigare obehandlat trä grundas med speciell alkydoljegrundfärg. Risk för missfärgning på ljusa färgskikt.

Behandla tryckimpregnerat trä. Måla hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag har för mig att man INTE skall måla tryckimpregnerat för att det skall. Ska du måla tryckimpregnerat virke? Inga problem, så här går du till väga.


Byggbeskrivning och film från. Ser att det är en gammal tråd men använder den ändå. Jag tänkte måla staketet runt altanen vitt och nu undrar jag om man. Jag tror att det är tryckimpregnerat virke som de förra ägarna inte har.


Jag funderar på om det blir bra att måla på golvet i uterummet med en ganska blank färg. Ja vårat var gammalt så vi slipade upp det lite innan. Efter ett par år går det att måla som på vanligt trä, om konstruktionen är tillräckligt torr. Kan vi måla den med slamfärg? Tryckimpregnerat trä är ofta för fuktigt att måla eller olja när det är nyinköpt.


Vänta tills fuktkvoten är lägre än (3-månader) innan du behandlar. Ta hand om dina utemöbler, ge dem nytt liv genom att måla om dem. Detta gäller även nytt tryckimpregnerat trä, som kan behöva stå minst en säsong.

Måla vägg, tak, panel eller köksluckor? Målarmästaren svarar: Nytt tryckimpregnerat trä bör sitta uppe ca två månader innan behandling med träolja. Måla med linoljefärg - Du kan måla med linoljefärg på alla fast sittande moderna färgtyper, utan att skrapa bort. Utmärkt även ovanpå gammal linoljefärg. Att man slipper måla om eller bygga om så ofta.


Det är svårt att se skillnaden mellan gammalt im-. Undvik tryckimpregnerat trä, eftersom det ofta innehål-. På min balkong ligger ett ca två år gammalt tryckimpregnerat trallgolv, det var smutsigt och på sina ställen fanns även lite alger mm, så jag . Då hade tryckimpregnerat virke ett förtjänat dåligt rykte. Staket får ta mycket stryk av väder och vin och behöver därför fräschas upp emellanåt.


Dags att måla fasaden – men med vad? Kan målas på trä utomhus, nytt både obehandlat trä och tryckimpregnerat , samt tidigare laserat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg