onsdag 17 oktober 2018

Måla vitt så det ser gammalt ut

Hur få shabby chic utseende på möbler ? Hur målar jag skänken så den ser sliten och. Måla bord ska se lite slitet ut. Vi i Villa finns beskrivit hur man målar en kommod så den ser gammal o sliten ut.


När man letar efter möbler att . Först ströks den tunt med grundfärg innan vi effektmålade med vit färg (med svamp och pensel) som gav liv och ådring åt ytan.

När byrån ser lagom sliten ut , borstas den ren så att slipdammet försvinner. Det brukar vara en hel del hemmafixande på semestern, så jag tänkte att jag skulle slänga in ett tips till er som gillar att renovera gamla möbler. Ibland är det ändå roligare att måla för att man ser så tydlig skillna. Limmar man ett glappande ben ser ju stolen likadan ut sen ändå, det.


Men jag tyckte om formen, säger hon och visar hur hon målat om byrån i vitt och grått. I somras spraymålade jag en liknande korg vit , men det lyckades inte. Trä är ju vackrast när det ser gammalt och grånat ut.


Kanske för att den ser så anonym ut. Sen slipade jag med sandpapper för att få den att se gammal och sliten ut.

Ser dock mer ut som om möbeln stått utomhus än så som dom ser ut i dyra affären. För många år sedan var jag på jakt efter ett gammalt vitrinskåp i trä,. Och inte så lätt att tröttna på en kulör som ser så olika ut vid olika tidpunkter på dagen. Det innebär att huvudfärgskalan håller sig inom vitt , creme-färgat,.


Här syns en genom slipning så att flera lager färg kommer fram, det blir ett härligt. Vår sekelskiftes-dröVi köpte ett gammalt hus på landet. All färg måste bort eller så får du måla möbeln vit och strunta i slitningar.


Jag tror också att vi nordbor gillar vitt så mycket för att det är den kulör som reflekterar. Personligen gillar jag helmatta ytor som nästan ser ut som krita, det är . Vi visar också hur ett gammalt vägghängt skåp tar sig ut i Saphir med. Om du vill byta bakstycke på ditt skåp så bör du göra det innan du börjar måla.


Ju mer du polerar desto mer glans får du, ser ytan ojämn ut med matta partier när du är klar är det bara att . Så här såg dörrarna ut när jag började riva bort dekorplasten. Ni ser att den högra dörren där jag dragit bort dekorplasten är väldigt fläckig. Tycker det är lite fint när den fortfarande är vit. Det är en gammal Waxholm från IKEA som jag klätt in i linnelakan från HM home. Vitt är den perfekta bakgrunden till shabby chic-stilen.


Det är svårt att få släta, moderna möbler att se gammaldags och vackert slitna ut.

Låt en gammal gungstol, en spinnrock eller mormors gamla byrå stå i.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg