måndag 28 november 2016

Måla så det ser gammalt ut

Hur få shabby chic utseende på möbler ? Hur målar jag skänken så den ser sliten och. Men det ska inte se trasigt och nedgånget ut , utan istället bygga på ett intryck av att. Möbler i gammal stil, som kanske är lite trasiga eller slitna på ett . Det fungerar säkert också på ett bord.

Hur du får ljust trä att se gammalt ut med stålull, äppelcidervinäger och svart te. Innan teét har hunnit svalna helt målar du på ett lager av teét på träet och. Det kan vara bra att ha en lite provträbit att testa på först så du ser. Det brukar vara en hel del hemmafixande på semestern, så jag tänkte att jag skulle slänga in ett tips till er som gillar att renovera gamla möbler. Perfekt slitna rustika brädor är inte alltid så lätt att få tag på, men jag har ett tips hur man kan få nytt trä att se gammalt ut.


Men så himla häftigt det ska provas. Trä är ju vackrast när det ser gammalt och grånat ut. Det finns många olika tekniker för att efterlikna patina och ett gammalt nött och slitet utseende.

En möbel kan på så sätt få ett helt annat liv och tredimensionellt djup. Välj en ny kulör i en kontrasterande färg och måla hela möbeln. Nej blästrat ser ut som blästrat och det är inte gammalt. Givetvis kan man stålborsta och så vidare även om man skall måla. Så målar du om möbler – tips och steg-för-steg-guide!


Efter första strykningen är det inte noga att färgen ser jämn ut , slutresultatet blir bra . Det gör inget att de barslipade ställena målas över. När byrån ser lagom sliten ut , borstas den ren så att slipdammet . Ibland är det ändå roligare att måla för att man ser så tydlig skillna tycker Anna. Limmar man ett glappande ben ser ju stolen likadan ut sen ändå, det.


Det är inte heller alla ytbehandlingar som passar ihop – gammal färg . När du går till färghandeln kan du ta med dig en bild på hur du vill att din möbel ska se ut och en bild på hur den ser ut i dag! Den är härlig att måla med och täcker bra. Måla gärna så penseldragen syns, slipa sen lite här och var så det ser gammalt och nött ut.


Har man inga gamla slitna plankor – så får man slita själv. Här är en lite kartläggning av olika tekniker. Sen använde jag mig av vit vattenburen lackfärg som jag också spädde ut med vatten och den målas på flödigt så att färgen lägger sig i alla .

Jag gillar också Barbros egna beskrivning av sitt arbete – att måla nytt så att det ser gammalt ut. Jag vill bygga en hylla i gammal industristil, med en rå finish som för mig betyder att den är. Hur behandlar man trä så det ser gammalt ut ?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg