onsdag 8 april 2015

Sinus og cosinus

Det finnes tre trigonometriske funskjoner(trekantmålingsfunksjoner): sinus , cosinus og tangens. Disse funksjonene hjelper oss å finne lengden på sidene i en . Det er vanlig å definere sinus og cosinus ved hjelp av rettvinklede trekanter, og vi kan få igjen den definisjonen på følgende måte: om jeg trekker en rett linje ned . Fagstoff: Trigonometri, sinus og cosinus , definisjoner og forhold. Løsningsforslag, Oppgave: Oppgaver til sinus og cosinus. De gives ud fra en enhedscirkel, som er det første vi får .

De andre funksjonene defineres ut fra sinus og cosinus som . De primære trigonometriske funksjonene er sinus og cosinus til en vinkel. Disse er noen ganger forkortet henholdsvis sin(θ) og cos(θ), der θ er vinkelen, men . Det er ikke alle funksjonene man nødvendigvis trenger å forstå. De gis ut fra en enhetssirkel, som er det første vi får presentert i. De beskriver forholdet mellom et katet og hypotenusen i en rettvinklet trekant.


Dette er fordi man kan tegne inn den rettvinklede trekanten i . Jeg tenker på den dagen jeg satt helt fortvila og hadde fått på en mattetentamen.

De trigonometriske funksjonene vi skal befatte oss med her er tangens, sinus og cosinus. På lommeregnere vil disse funksjonene være merket. Laget av Bjørn Ove Thue ved Inkrement AS. Definisjon av sinus og cosinus. Sinus og cosinus Eksempel.


I forhold til rettvinklet trekant og enhetssirkel. Sammenheng mellom grader og radianer. Jeg har spørsmål om sinus , cosinus og også om tan. Jeg klarer dessverre å blande dem.


Jeg forstår ikke helt hvor og hva tid skal jeg bruke . I denne interaktive leksjonen vil du lære om sinus og cosinus. Når man har en trekant (retvinklet eller vilkårlig) og skal finde en vinkel eller en side, hvordan ved man om man skal brug sinus eller cosinus. Simpel og letforståelig gennemgang med eksempler. Få styr på cosinus relationer nu.


Du skal være logget ind for at se denne side. Cosinus og sinus i enhedscirklen. Musikkvideo Kosinus med rull.

Vennskap, overnatting og blodpudding. Vi ser på en cirkel med centrum i koordinatsystemets begyndelsespunkt ( 0) og med radius (fig. ). Denne cirkel kaldes enhedscirklen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg