onsdag 17 maj 2017

Vertikalvinklar

Vi repeterar några vanliga typer av vinklar och lär oss två nya samband som gäller för så kallade sidovinklar och vertikalvinklar. Två vinklar är vertikalvinklar om de har samma vinkelspets och vinkelbenen för den ena vinkeln är förlängningar av vinkelbenen för den andra vinkeln. I figuren är de blåa vinklarna vertikalvinklar , men även de gröna.


Alternatvinklar är de vinklar som i figuren är vertikalvinklar till de markerade (se figur 2b), dvs. Om två linjer skär varandra bildas fyra vinklar.

Vinklarna voch vär exempel på vertikalvinklar. Vertikalvinklar är lika stora. Ett par vinklar som står mitt emot varandra kallas vertikalvinklar. Den ena vinkelns ben ligger i förlängningarna av den andras.


Vinkeln är en yttervinkel till triangeln. Observera att: Nummer är med i listan trots att grader inte nämns i Euklides Elementa. Beskriv samband mellan vertikalvinklar , sidovinklar och yttervinklar. Sidovinklar, vertikalvinklar , alternatvinklar och likbelägna vinklar - Geometri - Steg 2.

Vinklar som är lika stora har olika benämningar. Jag har försökt att bevisa att vertikalvinklar alltid är lika stora. De två blå vinklarna är vertikalvinklar , precis som de två röda. Andra träffen med Matteklubben, åk 7-9. Under andra matteträffen med högstadiet hade vi elever som besökte oss.


Undersök förhållandet mellan vertikalvinklar. Jag tänker att jag kan göra det genom att utgå från att basvinklarna är lika stora i likbenta trianglar, och sedan att vinklarna vid den gula punkten är vertikalvinklar. Jag gillar att du ”lyser” på vinklarna i början när du förklarar vad. Ta tag i en punkt och flytta på linjerna. Underfök hur vinklarna förhåller sig till varandra.


Sorry, the GeoGebra Applet could not be started. Translation and Meaning of vertikalvinklar , Definition of vertikalvinklar in Almaany Online Dictionary of English-Swedish. Jag har använt mig av programmen Geogebra Keynote och I Movie för att bevisa att vertikalvinklar alltid är lika stora. Dra i punkterna och beskriv hur följande vinkelpar hänger ihop.


Yttervnkeln är lika stor som summan av de två motstående inre vinklarna. Malin Christersson har en fin sajt där jag . Med horisontalvinkel förstås den vinkel, som två räta liniers horisontalprojektioner bilda .

På matten har vi gjort filmer om varför vertikalvinklar alltid är lika stora. Ifall du vill titta på min film så ska du klicka här! XrbH6anHDet här är min film om vertikalvinklar bevis 1! Gjord i Keynote, IMovie och geogebra.


Filmen som jag har gjort visar att vertikalvinklar alltid är lika stora. Detta är en liten film om vertikalvinklar. Karta högrev i ugn Hybrid mobilabonnemang företag fast pris Terräng grisar äter upp sina kultingar Satellit smörkräm choklad lchf . Boris Jelzin liter bag in box vodka är enormt populär och mycket omtyckt att blanda drinkar med.


Vodkan är ren med toner av citrus som gör sig bra både som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg