onsdag 23 maj 2018

Måla om ekskåp

Det enklaste sättet att göra om en hylla, stol eller byrå är att måla om. Att byta färg på en möbel är inte speciellt svårt, men har du aldrig provat . Att måla om möbler snyggt är inte så lätt som många tror. Förutom färg och tålamo behövs en hel del kunskap. Det är roligt att förändra uttrycket i vardagsrummet bara med hjälp av några strykningar färg.


Härom dagen tipsade jag om hur målning hemma blir lättare.

Det handlade om hur man målar väggar hemma. Måleriexperten från WackyGoose ger sina bästa tips om just måla om möbler, oavsett om du vill måla om stolar, bor garderober mm! Vi målar vårt skåp i Granit och byter bakstycket till en vitmålad masonitskiva med hål.


Vi visar också hur ett gammalt vägghängt skåp tar sig ut i Saphir med. De regler som gäller för ett lyckat och hållbart resultat är som vid all målning att göra ett noggrant förarbete, att måla endast på torra ytor och i torr väderlek. Vid första strykningen färgar lacket av sig och en vit grundfärg blir lite brunaktig, men efter två lager av grundfärg kan man måla på den slutliga . I samband med att jag målade om väggarna i vardagsrummet fick jag för mig att även måla om våran tv-bänk i samma färg som väggen.


Jag ska måla om ett gammalt skåp , men har svårt att bestämma mig för vilken färgsättning. Slipa för att ge skåpet patina, få får du ett vitt skåp med antik känsla.

Måla om en möbel och få den att se ut som ny. Ikeas skåp Ivar är ett bra exempel på hur fint det kan . Ska måla ett äpplet-skåp i ek till vitt. Tror jag ska väla en matt vit färg.


Nu till frågan: ska jag använda. Ni som målar möbler vita, vilken färg använder ni ? Kan man måla på en lackad yta? Ska du fräscha upp den där häftiga vintage-stolen eller fräscha upp farmors gamla skåp ? Så här går du enkelt tillväga steg för steg:.


Jag har ett jättefint linneskåp som är oljat. Nu skulle jag vilja måla om det eller betsa det. Ska man på något sätt ta bort oljan innan,. Måla dina möbler och snickerier med Sveriges populäraste lackfärg.


Läs våra målartips och råd för hur du når bästa resultat. Slitaget åstadkommer du med slippapper, färg och en stunds arbete. Om du ska göra det på rätt sätt behöver .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg