tisdag 22 augusti 2017

Rh värde krypgrund

RF mätning på vind och krypgrund och jämföra med utomhus är osäkert. Luftens fuktighet mäts i relativ fuktighet ( RF eller RH ). Vid minusgrader kan fuktkvoten ligga lite över dessa värden utan att det är risk för påväxt. Min dotter har en år gammal villa i Stockholm.


Den har en Acetec PD 2avfuktare. Grunden tätad och plastad enligt konstens alla regler.

RH i min torpargrund – Har jag anledning att hetsa upp mig. Vad är optimal RH nivå i krygrunden? Jag har läst ganska mycket om krypgrund och olika sätt att kurera hög fuktighet. Det diffar faktiskt (vid ~ RH ) mellan dem som visar mest . Gränsvärden för luftfuktnivå i krypgrund ? Hur är er fuktprocent och temp i. Hur mäter man fukt i krypgrund ? Hans: Nu till min fråga: Är en normal fuktighet i en krypgrund så.


Relativ luftfuktighet under rH brukar kunna upplevas som torr.

Om man byter värmekälla från eldning, får krypgrund och vind inte längre spillvärme från . RF - Relativ Fuktighet ( RH - Relative Humidity ). RF visar samma värden under en varm sommardag jämfört med en kall vinterdag. Luften ventileras in i krypgrund och kyls där ned till grader mot kall mark och kalla grundmurar. Har du problem med fukt i krypgrund eller torpargrund finns samlad kunskap och avfuktare här.


I en krypgrund finns det risk för mikrobiell tillväxt. Mögelindex är inget värde som varierar snabbt, utan det är ett ackumulerat värde. Vad kan anses vara fara för mögel gällande RH och temperatur? Jag hade höga värden för år sen och bestämde mig för att köpa en Acetec PD 2den är.


Hög relativ fuktighet är orsaken till många problem så som mögel, dåligt. Sverige har relativ hög fuktighet på drygt RH i genomsnitt över året, vin-. Då kan även en avfuktare med sämre luftgenomströmning och kapacitet få bra värden. Diagrammet här ovan är exempel på tillståndet i en krypgrund under ett år. Dessa värden avser rent material.


Krypgrund – mot blindbotten. Placera en hygrometer med termometer i krypgrunden som visar RH , alltså den . Då bilden togs visade mätinstrumentet. Utomhus var motsvarande värde , vid samma tidpunkt, RH.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.

Populära inlägg